Proces przyjmowania przez jednostkę/grupy/masy ekstremistycznego systemu wartości, który rozwija się w odniesieniu do konkretnego ruchu politycznego. Połączony jest z wyrażaniem aprobaty, wsparcia bądź wykorzystania przemocy politycznej i zastraszenia jako metody osiągania zmian w społeczeństwie lub zachęcania do tego osób trzecich. Proces ten może prowadzić jednostkę lub grupę do aktu przemocy, który pozostaje w bezpośredniej więzi z socjalnymi, politycznymi lub religijnymi motywami ideowymi, przy jednoczesnym odrzuceniu dominującego porządku politycznego, społecznego lub kulturowego. Osiągnięcie określonych celów usprawiedliwia stosowanie → przemocy. Radykalizacja (r.) jest procesem mentalnym i emocjonalnym, który czyni jednostkę gotową na stosowanie przemocy, odnosi się zatem do postaw i zachowań. Najbardziej skrajnym stadium r. jest ostatni z wymienionych elementów dotyczący przeobrażania zachowań jednostki/grupy i wykorzystania metod nielegalnych, w tym czynów zabronionych klasyfikowanych jako terrorystyczne / o charakterze terrorystycznym [→ terroryzm]. Głównym wyróżnikiem w kontekście stosowania przemocy i identyfikacji grupowej jest wytwarzanie alternatywnego systemu moralnego odwołującego się do racjonalizujących konflikty antagonizmów, takich jak: my–oni, swoi–obcy, dobro–zło, wróg–przyjaciel. Logika r. odwołuje się także często do kulturowej definicji wspólnoty, postrzeganych form ucisku, eksponowania kolektywnej tożsamości i jej wyjątkowości, nadawania znaczeń zniekształconym wydarzeniom historycznym, wiktymizacji oraz martyrologii. Często w warstwie narracyjnej następuje swoista sakralizacja przemocy i mesjanistyczny przekaz roli jednostki w absolutystycznym konflikcie z zaistniałym porządkiem. Za proces odwrotny do r. uznaje się → deradykalizację. [→ ekstremizm]